PAULUS EPISCOPUS
SERVUS SERVORUM DEI
UNA CUM SACROSANCTI CONCILII PATRIBUS
AD PERPETUAM REI MEMORIAM
DECRETUM DE
PASTORALI EPISCOPORUM
MUNERE IN ECCLESIA
CHRISTUS DOMINUS
Prooemium
CHRISTUS DOMINUS, Filius Dei vivi, qui venit ut
salvum faceret populum suum a peccatis[1]
utque omnes homines sanctificarentur, sicut Ipse missus est a Patre, ita et
misit Apostolos suos,[2] quos ideo
sanctificavit, tradens eis Spiritum Sanctum, ut et ipsi glorificarent Patrem
super terram et homines salvos facerent, «in aedificationem Corporis Christi» (Eph.
4, 12) quod est Ecclesia.
2. In hac Christi Ecclesia, Romanus Pontifex, ut
successor Petri, cui oves et agnos suos pascendos Christus concredidit, suprema,
plena, immediata et universali in curam animarum, ex divina institutione, gaudet
potestate. Qui ideo, cum tamquam omnium fidelium pastor ad bonum commune
Ecclesiae universae et ad bonum singularum Ecclesiarum procurandum missus sit,
super omnes Ecclesias ordinariae potestatis obtinet principatum.
Episcopi autem et ipsi, positi a Spiritu Sancto,
in Apostolorum locum succedunt ut animarum pastores,[3]
atque, una cum Summo Pontifice et sub Eiusdem auctoritate, ad Christi, aeterni
Pastoris, opus perenne reddendum missi sunt.[4]
Christus enim Apostolis eorumque successoribus dedit mandatum atque potestatem
ut docerent omnes gentes, hominesque sanctificarent in veritate atque pascerent.
Episcopi itaque, per Spiritum Sanctum qui datus est eis, veri et authentici
effecti sunt fidei Magistri, Pontifices ac Pastores.[5]
3. Hoc suum episcopale munus, quod per
consecrationem episcopalem susceperunt,[6]
Episcopi, sollicitudinis omnium Ecclesiarum participes, in communione et sub
auctoritate Summi Pontificis exercent, ad magisterium et regimen pastorale quod
attinet, omnes uniti in Collegio seu corpore quoad universam Dei Ecclesiam.
Illud exercent singuli quoad assignatas sibi
dominici gregis partes, unusquisque Ecclesiae particularis sibi commissae curam
gerens aut quandoque aliqui coniunctim necessitatibus quibusdam diversarum
Ecclesiarum communibus providentes. Quare Sacrosancta Synodus, attentis etiam
condicionibus hominum consociationis, quae nostra hac aetate, ad novum fertur
rerum ordinem,[7] pressius
determinare intendens pastorale Episcoporum munus, haec quae sequuntur statuit.
CAPUT I
De Episcopis quoad
universam Ecclesiam
I. Partes quas habent Episcopi
quoad universam Ecclesiam
4. Episcopi, vi sacramentalis consecrationis et
hierarchica communione cum Collegii Capite atque membris, constituuntur membra
Corporis episcopalis.[8] «Ordo autem
Episcoporum, qui collegio Apostolorum in magisterio et regimine pastorali
succedit, immo in quo corpus apostolicum continuo perseverat, una cum Capite suo
Romano Pontifice, et numquam sine hoc Capite, subiectum quoque supremae ac
plenae potestatis in universam Ecclesiam exsistit, quae quidem potestas nonnisi
consentiente Romano Pontifice exerceri potest».[9]
Haec vero potestas «sollemni modo in Concilio Oecumenico exercetur»:[10]
ideo Sacrosancta Synodus decernit omnibus Episcopis, qui sint membra Collegii
episcopalis, ius esse ut Concilio Oecumenico intersint.
«Eadem potestas collegialis una cum Papa
exerceri potest ab Episcopis in orbe terrarum degentibus, dummodo Caput Collegii
eos ad actionem collegialem vocet, vel saltem Episcoporum dispersorum unitam
actionem approbet vel libere recipiat, ita ut verus actus collegialis efficiatur».[11]
5. Episcopi e diversis orbis regionibus selecti,
modis et rationibus a Romano Pontifice statutis vel statuendis, Supremo
Ecclesiae Pastori validiorem praestant adiutricem operam in Consilio, quod
proprio nomine Synodus Episcoporum[12]
appellatur, quae quidem, utpote totius catholici Episcopatus partes agens, simul
significat omnes Episcopos in hierarchica communione sollicitudinis universae
Ecclesiae participes esse.[13]
6. Episcopi, qua legitimi Apostolorum
successores et Collegii episcopalis membra, inter se coniunctos semper se sciant
atque omnium Ecclesiarum sollicitos sese exhibeant, cum ex Dei institutione et
praecepto apostolici muneris unusquisque Ecclesiae una cum ceteris Episcopis
sponsor sit.[14] Praesertim
solliciti sint de illis orbis terrarum regionibus in quibus verbum Dei nuntiatum
nondum est aut in quibus, praecipue ob parvum sacerdotum numerum, christifideles
in periculo versantur a vitae christianae mandatis discedendi, immo et ipsam
fidem amittendi.
Quare omnibus viribus satagant ut
evangelizationis et apostolatus opera a fidelibus alacriter sustineantur et
promoveantur. Insuper curare studeant ut apti praeparentur sacrorum administri
necnon auxiliares tum religiosi tum laici pro missionibus atque regionibus cleri
penuria laborantibus. Curent etiam ut, quantum possibile sit, aliqui ex suis
sacerdotibus praedictas missiones vel dioeceses adeant, ibidem sacrum
ministerium in perpetuum aut saltem ad praefinitum tempus peracturi.
Prae oculis habeant praeterea Episcopi in usu
bonorum ecclesiasticorum rationem quoque esse habendam necessitatum non tantum
suae dioecesis sed et aliarum particularium Ecclesiarum, quippe quae unius
Ecclesiae Christi sint partes. Attendant denique ad calamitates pro viribus
sublevandas, quibus aliae dioeceses vel regiones laborant.
7. Maxime illos Sacrorum Antistites, qui propter
nomen Christi calumniis et angustiis vexantur, in carceribus detinentur, vel suo
ministerio prohibentur, fraterno amplectantur animo eosque germana actuosa cura
prosequantur, ut eorum dolores precatione et opera Confratrum leniantur et
mulceantur.
II. Episcopi et Apostolica Sedes
8.
a) Episcopis, ut Apostolorum successoribus,
in dioecesibus ipsis commissis per se omnis competit potestas ordinaria,
propria ac immediata, quae ad exercitium eorum muneris pastoralis
requiritur, firma semper in omnibus potestate quam, vi muneris sui, Romanus
Pontifex habet sibi vel alii Auctoritati causas reservandi.
b) Singulis Episcopis dioecesanis facultas
fit a lege generali Ecclesiae in casu particulari dispensandi fideles in
quos ad normam iuris exercent auctoritatem, quoties id ad eorum bonum
spirituale conferre iudicent, nisi a Suprema Ecclesiae Auctoritate specialis
reservatio facta fuerit.
9. In exercenda suprema, plena et immediata
potestate in universam Ecclesiam, Romanus Pontifex utitur Romanae Curiae
Dicasteriis, quae proinde nomine et auctoritate illius munus suum explent in
bonum Ecclesiarum et in servitium Sacrorum Pastorum.
Exoptant autem Sacrosancti Concilii Patres ut
haec Dicasteria, quae quidem Romano Pontifici atque Ecclesiae Pastoribus eximium
praebuerunt auxilium, novae ordinationi, necessitatibus temporum, regionum ac
Rituum magis aptatae, subiciantur, praesertim quod spectat eorundem numerum,
nomen, competentiam propriamque procedendi rationem, atque inter se laborum
coordinationem.[15] Exoptant
pariter ut, ratione habita muneris pastoralis Episcoporum proprii, Legatorum
Romani Pontificis officium pressius determinetur.
10. Praeterea cum eadem Dicasteria ad
universalis Ecclesiae bonum sint constituta, optatur ut eorum Membra, Officiales
et Consultores, necnon Legati Romani Pontificis, quantum fieri potest, ex
diversis Ecclesiae regionibus magis assumantur, ita ut catholicae Ecclesiae
officia seu organa centralia indolem vere universalem prae se ferant.
In votis quoque est ut inter Dicasteriorum
Membra cooptentur etiam aliqui Episcopi praesertim dioecesani, qui mentem,
optata ac necessitates omnium Ecclesiarum Summo Pontifici plenius referre
valeant.
Denique perutile esse censent Concilii Patres si
eadem Dicasteria laicos, virtute, scientia et experientia praestantes, magis
audiant, ita ut et ipsi in rebus Ecclesiae partes sibi congruentes habeant.
CAPUT II
De Episcopis quoad Ecclesias
particulares seu Dioeceses
I. Episcopi Dioecesani
11. Dioecesis est Populi Dei portio, quae
Episcopo cum cooperatione presbyterii pascenda concreditur, ita ut, pastori suo
adhaerens ab eoque per Evangelium et Eucharistiam in Spiritu Sancto congregata,
Ecclesiam particularem constituat, in qua vere inest et operatur Una Sancta
Catholica et Apostolica Christi Ecclesia.
Singuli Episcopi, quibus Ecclesiae particularis
cura commissa est, sub auctoritate Summi Pontificis, tamquam proprii, ordinarii
et immediati earum pastores, oves suas in nomine Domini pascunt, munus docendi.
sanctificandi et regendi in eas exercentes. Ipsi tamen agnoscant iura, quae sive
Patriarchis sive aliis hierarchicis Auctoritatibus legitime competunt.[16]
Ad suum autem apostolicum munus intendant
Episcopi ut Christi testes coram omnibus hominibus, non solum iis providentes
qui iam Principem Pastorum sequuntur, sed iis quoque toto animo sese devoventes
qui a via veritatis quoquo modo deflexerunt aut Christi Evangelium et
misericordiam salutiferam ignorant, donec «in omni bonitate et iustitia et
veritate» (Eph. 5, 9) tandem omnes ambulent.
12. In exercendo suo munere docendi, Christi
Evangelium hominibus annuntient, quod inter praecipua Episcoporum munera eminet,[17]
eos in Spiritus fortitudine ad fidem vocantes aut in fide viva confirmantes;
integrum Christi mysterium ipsis proponant, illas nempe veritates quarum
ignorantia, Christi ignorantia est, itemque viam quae divinitus revelata est ad
glorificationem Dei atque eo ipso ad beatitudinem aeternam consequendam.[18]
Ostendant insuper res ipsas terrestres et humana
instituta secundum Dei Creatoris consilium, ad hominum salutem quoque ordinari
et ideo ad aedificationem Corporis Christi non parum conferre posse.
Edoceant ideo quanti, iuxta doctrinam Ecclesiae,
aestimanda sit persona humana, cum sua libertate et ipsa corporis vita; familia
eiusque unitas et stabilitas, prolisque procreatio et educatio; civile
consortium cum suis legibus et professionibus; labor et otia, artes et technica
inventa; paupertas et opum affluentia; rationes denique exponant quibus
solvendae sunt de bonorum materialium possessione, incremento ac recta
distributione, de pace et bello, de fraterna omnium populorum conversatione
gravissimae quaestiones.[19]
13. Doctrinam christianam proponant ratione
temporum necessitatibus aptata, quae scilicet respondeat difficultatibus et
quaestionibus quibus maxime homines premuntur et anguntur; eandem doctrinam
quoque tueantur, ipsos fideles docentes illam defendere et propagare. In eadem
tradenda, maternam Ecclesiae sollicitudinem comprobent erga omnes homines, sive
fideles sive non fideles, et peculiari cura prosequantur pauperes et tenuiores,
quos evangelizare misit eos Dominus.
Cum Ecclesiae sit cum humana societate, in qua
vivit, ad colloquium venire,[20]
Episcoporum imprimis est officium ut homines adeant et colloquia cum eisdem
petant ac promoveant. Quae salutis colloquia, ut semper veritas cum caritate,
intellegentia cum amore copulentur, perspicuitate sermonis simul ac humilitate
et lenitate praestent oportet, itemque debita prudentia iuncta tamen cum
fiducia, quippe quae amicitiam cum foveat animos coniungere nata sit.[21]
Varia media ad doctrinam christianam
annuntiandam adhibere satagant in hodierno tempore quae praesto sunt, videlicet
imprimis praedicationem atque catecheticam institutionem, quae quidem semper
principem tenent locum, sed et propositionem doctrinae in scholis, in academiis,
conferentiis et coadunationibus omnis generis, necnon eiusdem diffusionem
declarationibus publicis occasione quorumdam eventuum factis, prelo variisque
instrumentis communicationis socialis, quibus ad Christi Evangelium nuntiandum
uti omnino oportet.[22]
14. Invigilent ut catechetica institutio, quae
eo tendit ut in hominibus fides, per doctrinam illustrata, viva fiat atque
explicita et operosa, tum pueris et adolescentibus, tum iuvenibus, tum etiam
adultis sedula cura tradatur; ut in eadem tradenda serventur aptus ordo atque
methodus conveniens non tantum materiae de qua agitur, sed et indoli,
facultatibus et aetati necnon vitae condicionibus auditorum, ut eadem institutio
innitatur Sacra Scriptura, Traditione, Liturgia, Magisterio vitaque Ecclesiae.
Curent praeterea ut catechetae ad munus suum
rite praeparentur, ita ut Ecclesiae doctrinam plane cognoscant, necnon et leges
psychologicas et disciplinas paedagogicas theoretice et practice addiscant.
Satagant etiam ut institutio catechumenorum
adultorum restituatur aut melius adaptetur.
15. In exercendo suo munere sanctificandi
memores sint Episcopi se ex hominibus assumptos esse et pro hominibus constitui,
in iis quae sunt ad Deum, ut offerant dona et sacrificia pro peccatis. Episcopi
enim plenitudine Sacramenti Ordinis gaudent et ab ipsis in exercenda sua
potestate pendent tum presbyteri, qui quidem, ut Ordinis episcopalis providi
sint cooperatores, et ipsi consecrati sunt veri Novi Testamenti sacerdotes, tum
diaconi, qui ad ministerium ordinati populo Dei in communione cum Episcopo
eiusque presbyterio inserviunt; ipsi itaque Episcopi praecipui sunt
dispensatores mysteriorum Dei, sicut et totius vitae liturgicae in Ecclesia sibi
commissa moderatores, promotores atque custodes.[23]
Iugiter itaque adnitantur ut christifideles
paschale mysterium penitius cognoscant et vivant, per Eucharistiam, ita ut unum
arctissimum efficiant Corpus in unitate caritatis Christi;[24]
«orationi et ministerio verbi instantes» (Act. 6, 4), laborem impendant ut omnes
quorum cura sibi est commissa unanimi sint in oratione[25]
utque Sacramentorum receptione in gratia crescant ac fideles Domino sint testes.
Qua perfectores, Episcopi clericorum suorum,
religiosorum et laicorum sanctitatem, secundum suam cuiusque peculiarem
vocationem, promovere studeant,[26]
memores quidem se teneri ad exemplum sanctitatis praebendum, in caritate,
humilitate et vitae simplicitate. Ita Ecclesias sibi concreditas sanctificent ut
in eisdem universae Christi Ecclesiae sensus plene effulgeat. Idcirco vocationes
sacerdotales ac religiosas quam maxime foveant, speciali cura vocationum
missionalium adhibita.
16. In exercendo suo munere patris ac pastoris,
sint Episcopi in medio suorum sicut qui ministrant,[27]
boni pastores qui cognoscunt suas oves quosque et ipsae cognoscunt, veri patres
qui spiritu dilectionis et sollicitudinis erga omnes praestant, quorumque
auctoritati divinitus quidem collatae omnes grato animo sese subiciunt. Integram
sui gregis familiam ita congregent atque efforment ut omnes, officiorum suorum
conscii, in communione caritatis vivant et operentur.
Quae ut efficaciter facere valeant, Episcopi,
«ad omne opus bonum parati» (2 Tim. 2, 21) et «omnia sustinentes propter
electos» (2 Tim. 2, 10) vitam suam ita ordinent oportet, ut necessitatibus
temporum accommodata sit.
Sacerdotes, quippe qui munera et sollicitudinem
ipsorum pro parte suscipiant et cura cotidiana tam studiose exerceant, peculiari
semper caritate amplectantur, eosdem ut filios et amicos habentes[28]
ideoque ad eos audiendos parati atque confidenti cum eisdem consuetudine,
integrum opus pastorale totius dioecesis promovere studeant.
Solliciti sint eorum condicionum spiritualium,
intellectualium et materialium ut hi sancte pieque vivere atque ministerium suum
fideliter ac fructuose adimplere valeant. Quare institutiones foveant et
peculiares conventus instaurent, in quibus sacerdotes aliquoties congregentur
tum ad longiora peragenda exercitia spiritualia in vitae suae renovationem tum
ad altiorem acquirendam cognitionem ecclesiasticarum disciplinarum, praesertim
Sacrae Scripturae et theologiae, socialium maioris momenti quaestionum, necnon
novarum actionis pastoralis rationum. Operosa misericordia prosequantur
sacerdotes qui in periculo quoquo modo versantur aut in quibusdam defecerunt.
Fidelium bono ut pro sua cuiusque condicione
aptius consulere queant, eorumdem necessitates, in socialibus in quibus vivunt
adiunctis, rite cognoscere satagant, aptis ideo adhibitis instrumentis,
praesertim investigationis socialis. Erga omnes sollicitos se praebeant
cuiuscumque sunt aetatis, condicionis vel nationis, tum incolas, tum advenas et
peregrinos. In hac pastorali sollicitudine exercenda fidelibus suis in rebus
Ecclesiae partes ipsis congruentes servent, eorumdem officium et ius quoque
agnoscentes active adlaborandi ad aedificationem mystici Corporis Christi.
Fratres seiunctos amore prosequantur, fidelibus
etiam commendantes ut erga eos magna cum humanitate et caritate se gerant,
oecumenismum quoque, ut ab Ecclesia intelligitur, foventes.[29]
Etiam non baptizatos cordi habeant, ut et ipsis caritas eluceat Christi Iesu,
Cuius coram omnibus testes sunt Episcopi.
17. Variae foveantur apostolatus rationes atque
in universa dioecesi, vel in eiusdem peculiaribus regionibus, omnium operum
apostolatus, sub moderamine Episcopi, coordinatio atque intima coniunctio, qua
quidem omnia incepta atque instituta, catechetica, missionalia, caritativa,
socialia, familiaria, scholastica atque quaelibet alia finem pastoralem
persequentia, ad concordem redigantur actionem, qua simul clarius dioecesis
unitas eluceat.
Sedulo urgeatur officium quo tenentur fideles ad
apostolatum pro sua quisque condicione et aptitudine exercendum, atque ipsis
commendetur ut varia opera laicorum apostolatus, et praesertim Actionem
Catholicam, participent aut iuvent. Associationes quoque promoveantur vel
foveantur quae finem supernaturalem directe aut indirecte prosequuntur, ad
perfectiorem scilicet vitam assequendam, aut ad Christi Evangelium omnibus
annuntiandum, aut ad doctrinam christianam vel incrementum cultus publici
promovendum, aut ad fines sociales persequendos aut ad pietatis vel caritatis
opera exercenda.
Apostolatus formae rite accommodentur
necessitatibus hodiernis, attentis hominum condicionibus, non solum
spiritualibus et moralibus, sed etiam socialibus, demographicis et oeconomicis.
Ad quod efficaciter et fructuose assequendum, magnopere conferunt
investigationes sociales et religiosae, per officia sociologiae pastoralis, quae
enixe commendantur.
18. Peculiaris sollicitudo habeatur fidelium,
qui ob vitae condicionem communi ordinaria parochorum cura pastorali non satis
frui valent aut eadem penitus carent, uti sunt quamplurimi migrantes, exsules et
profugi, maritimi sicut et aeronavigantes, nomades aliique id genus. Aptae
methodi pastorales promoveantur ad vitam spiritualem fovendam eorum qui
relaxationis causa ad tempus alias regiones petunt.
Episcoporum Conferentiae, praesertim Nationales,
urgentioribus quaestionibus ad praedictos spectantibus sedulo studeant, et aptis
instrumentis ac institutionibus spirituali eorum curae, concordi voluntate
viribusque unitis consulant atque faveant, attentis in primis normis ab
Apostolica Sede statutis[30] vel
statuendis, temporum, locorum et personarum condicionibus apte accommodatis.
19. In suo apostolico munere obeundo, quod
animarum salutem intendit, Episcopi per se plena ac perfecta gaudent libertate
atque independentia a quacumque civili potestate. Quare non licet eorum muneris
ecclesiastici exercitium directe vel indirecte impedire neve eos prohibere
quominus cum Apostolica Sede aliisque Auctoritatibus ecclesiasticis et cum suis
subditis libere communicent.
Profecto Sacri Pastores, dum in spiritualem sui
gregis curam incumbunt, reapse sociali quoque et civili profectui ac
prosperitati consulunt, actuosam in hunc finem cum publicis auctoritatibus, pro
sui officii ratione et sicut Episcopos decet, operam consociantes atque iustis
legibus oboedientiam et legitime constitutis potestatibus reverentiam suadentes.
20. Cum apostolicum Episcoporum munus sit a
Christo Domino institutum atque spiritualem et supernaturalem finem prosequatur,
Sacrosancta Oecumenica Synodus declarat ius nominandi et instituendi Episcopos
esse competenti Auctoritati ecclesiasticae proprium, peculiare et per se
exclusivum.
Quapropter ad Ecclesiae libertatem rite tuendam
et ad christifidelium bonum aptius et expeditius promovendum in votis est
Sacrosancti Concilii ut in posterum nulla amplius civilibus Auctoritatibus
concedantur iura aut privilegia electionis, nominationis, praesentationis vel
designationis ad Episcopatus officium; civiles vero Auctoritates, quarum
obsequentem erga Ecclesiam voluntatem Sacrosancta Synodus grato animo agnoscit
plurimique facit, humanissime rogantur ut praedictis iuribus vel privilegiis,
quibus in praesens pacto aut consuetutudine fruantur, consiliis cum Apostolica
Sede initis, sua sponte renuntiare velint.
21. Cum igitur pastorale Episcoporum munus tanti
sit momenti tantaeque gravitatis, Episcopi dioecesani aliique in iure ipsis
aequiparati, si, ob ingravescentem aetatem aliamve gravem causam, implendo suo
officio minus apti evaserint, enixe rogantur ut, vel sua ipsi sponte vel a
competenti Auctoritate invitati, renuntiationem ab officio exhibeant. Competens
autem Auctoritas, si illam acceptaverit, et de congruenti renuntiantium
sustentatione et de peculiaribus iuribus iisdem recognoscendis providebit.
II. Dioecesium Circumscriptio
22. Ad proprium dioecesis finem consequendum,
oportet ut Ecclesiae natura in populo Dei ad ipsam dioecesim pertinente
perspicue manifestetur; ut Episcopi munera sua pastoralia in iisdem efficaciter
explere valeant; ut denique populi Dei saluti quam perfectissime fieri potest
ministretur.
Id autem postulat sive congruentem finium
territorialium dioecesium circumscriptionem, sive clericorum opumque
distributionem rationi consentaneam atque apostolatus exigentiis accommodatam.
Quae omnia non solum clericorum et
christifidelium, quorum directe interest, verum etiam et totius catholicae
Ecclesiae in bonum cedunt.
Itaque, ad dioecesium circumscriptiones quod
attinet, decernit Sacrosancta Synodus ut, quatenus animarum bonum id exigat,
quamprimum ad congruam recognitionem prudenter deveniatur, eas dividendo vel
dismembrando vel uniendo, aut ipsarum fines mutando vel episcopalium sedium
aptiorem locum determinando, aut denique, praesertim si de dioecesibus agatur
quae ex maioribus urbibus constant, eas nova interna ordinatione disponendo.
23. In dioecesium circumscriptionibus
recognoscendis in tuto ponatur praeprimis uniuscuiusque dioecesis unitas
organica, quoad personas, officia, instituta, ad instar corporis apte viventis.
Singulis vero in casibus, omnibus adiunctis accurate perpensis, prae oculis
habeantur criteria generaliora quae sequuntur.
1) In circumscriptione dioecesana definienda
ratio, quantum fieri poterit, habeatur varietatis compositionis populi Dei, quae
multum conferre potest ad pastoralem curam aptius exercendam; simulque curetur
ut huius populi conglobationes demographicae, cum civilibus officiis
institutisque socialibus quae structuram ipsius organicam efficiunt, in unum,
quantum fieri poterit, serventur. Qua de causa uniuscuiusque dioecesis
territorium nonnisi continuum pateat.
Attendatur etiam, si casus ferat, ad fines
circumscriptionum civilium, atque ad peculiaria personarum locorumve adiuncta,
v. g. psychologica, oeconomica, geographica, historica.
2) Amplitudo territorii dioecesani eiusve
incolarum numerus talis sit generatim ut, ex una parte, ipse Episcopus, licet ab
aliis adiutus, pontificalia exercere visitationesque pastorales congrue peragere
valeat, omnia apostolatus opera in dioecesi rite moderari atque coordinare,
sacerdotes suos praesertim cognoscere, necnon et religiosos et laicos rationem
aliquam in dioecesanis inceptis habentes; ex altera vero parte, sufficiens ac
idoneus praebeatur campus in quo sive Episcopus sive clerici, omnes suas vires
in ministerium, prae oculis habitis universalis Ecclesiae necessitatibus,
utiliter impendere possint.
3) Quo denique aptius salutis ministerium in
dioecesi exerceri possit, pro regula habeatur ut unicuique dioecesi clerici,
numero et idoneitate saltem sufficientes, praesto sint pro rite pascendo populo
Dei; officia, instituta et opera ne desint quae Ecclesiae particularis propria
sunt, quaeque pro eius apto regimine et apostolatu necessaria usu comprobantur;
opes denique ad personas et instituta sustentanda aut iam adsint aut saltem
prudenter praevideantur aliunde non defuturae.
Hunc quoque in finem, ubi sint fideles diversi
Ritus, eorum spiritualibus [685] necessitatibus Episcopus dioecesanus provideat
sive per sacerdotes aut paroecias eiusdem Ritus, sive per Vicarium Episcopalem
aptis facultatibus instructum et, si casus ferat, etiam charactere episcopali
ornatum, sive per seipsum diversorum Rituum Ordinarii munere fungentem. Quod si
haec omnia, ob rationes peculiares, iudicio Apostolicae Sedis, fieri non
possint, Hierarchia propria pro diversitate Rituum constituatur.[31]
Item, in similibus circumstantiis, diversi
sermonis fidelibus provideatur sive per sacerdotes aut paroecias eiusdem
sermonis, sive per Vicarium Episcopalem sermonem bene callentem et etiam, si
casus ferat, charactere episcopali ornatum, sive denique alia opportuniore
ratione.
24. Ad dioecesium immutationes aut innovationes
ad normam nn. 22-23 inducendas quod attinet, salva disciplina Ecclesiarum
Orientalium, expedit ut competentes Conferentiae Episcopales haec negotia pro
suo quaeque territorio examini subiciant -ope etiam adhibita peculiaris
Commissionis Episcopalis, si id opportunum videatur, at semper auditis
praesertim Episcopis provinciarum vel regionum quarum interest- et deinde sua
consilia et vota Apostolicae Sedi proponant.
III. Episcopi Dioecesani in munere
pastorali Cooperatores
1) Episcopi Coadiutores et Auxiliares
25. In regendis dioecesibus, pastorali
Episcoporum muneri ita provideatur, ut bonum dominici gregis semper sit suprema
ratio. Quod bonum ut debite procuretur, haud raro Episcopi Auxiliares
constituendi sunt, eo quod Episcopus dioecesanus, vel ob nimiam dioecesis
amplitudinem aut nimium incolarum numerum, vel ob peculiaria apostolatus
adiuncta aut alias diversae naturae causas, nequit per semetipsum omnia
episcopalia munia, sicut animarum exigit bonum, adimplere. Imo et aliquando
peculiaris necessitas postulat ut in ipsius Episcopi dioecesani adiutorium
constituatur Episcopus Coadiutor. Qui Episcopi Coadiutores et Auxiliares ita
congruentibus facultatibus instruendi sunt, ut, salva semper unitate dioecesani
regiminis necnon Episcopi dioecesani auctoritate, eorum actio efficacior
reddatur et dignitas, Episcoporum propria, magis in tuto ponatur.
Iamvero Episcopi Coadiutores et Auxiliares, eo
quod in partem sollicitudinis Episcopi dioecesani vocati sunt, ita munus suum
exerceant, ut in omnibus negotiis unanima consensione cum ipso procedant.
Praeterea obsequium et reverentiam semper exhibeant Episcopo dioecesano, qui et
ipse Episcopos Coadiutores vel Auxiliares fraterne diligat atque existimatione
prosequatur.
26. Bono animarum id exigente, ne renuat
Episcopus dioecesanus a competenti Auctoritate unum pluresve Auxiliares
expostulare, qui nempe sine iure successionis pro dioecesi constituuntur.
Quodsi in Litteris nominationis provisum non
fuerit, Episcopus dioecesanus Auxiliarem vel Auxiliares suos constituat Vicarios
Generales vel saltem Vicarios Episcopales, a sua auctoritate dumtaxat
dependentes quos ipse, in perpendendis causis maioris momenti praesertim indolis
pastoralis, consulere velit.
Nisi aliud a competenti Auctoritate statutum
fuerit, cum Episcopi dioecesani munere non exspirant potestates et facultates
quibus Episcopi Auxiliares a iure instructi sunt. Optandum quoque est ut, sede
vacante, munus dioecesim regendi, nisi aliud graves rationes suadeant,
committatur Episcopo Auxiliari vel, ubi plures sunt, uni ex Auxiliaribus.
Episcopus Coadiutor, qui nempe cum iure successionis nominatur, ab Episcopo
dioecesano Vicarius Generalis semper constituatur. Eidem autem pleniores
facultates in casibus particularibus a competenti Auctoritate concedi poterunt.
Ut quam maxime praesenti ac futuro dioecesis
bono faveatur, Episcopus Coadiutus et Coadiutor in rebus maioris momenti mutuo
se consulere ne omittant.
2) Curia atque Consilia Dioecesana
27. Eminens in Curia dioecesana est officium
Vicarii Generalis. Quoties autem rectum dioecesis regimen id requirat, constitui
possunt ab Episcopo unus aut plures Vicarii Episcopales, qui nempe ipso iure, in
determinata dioecesis parte aut in certo negotiorum genere aut quoad fideles
determinati Ritus, ea gaudent potestate, quam ius commune Vicario Generali
tribuit.
Inter Episcopi cooperatores in regimine
dioecesis, illi presbyteri quoque enumerantur qui eius senatum consiliumve
constituunt, ut sunt capitulum cathedrale, consultorum coetus vel alia consilia,
secundum diversorum locorum circumstantias vel indolem. Haec instituta,
praesertim capitula cathedralia, novae ordinationi, quatenus opus sit,
necessitatibus hodiernis aptatae, subiciantur. [687]
Sacerdotes et laici, qui ad Curiam dioecesanam
pertinent, sciant se pastorali Episcopi ministerio adiutricem operam praestare.
Curia dioecesana ita ordinetur ut aptum
instrumentum Episcopo fiat, non tantum ad dioecesim administrandam, sed etiam ad
opera apostolatus exercenda.
Valde optandum est ut in unaquaque dioecesi
peculiare instituatur Consilium pastorale, cui Episcopus dioecesanus ipse
praesit et in quo clerici, religiosi et laici, specialiter delecti, partes
habeant. Huius Consilii erit, ea quae ad pastoralia opera spectant investigare,
perpendere atque de eis practicas expromere conclusiones.
3) Clerus dioecesanus
28. Omnes quidem presbyteri sive dioecesani sive
religiosi, unum sacerdotium Christi cum Episcopo participant et exercent,
ideoque Ordinis episcopalis providi cooperatores constituuntur. In animarum
autem cura procuranda primas partes habent sacerdotes dioecesani, quippe qui,
Ecclesiae particulari incardinati vel addicti, eiusdem servitio plene sese
devoveant ad unam dominici gregis portionem pascendam; quare unum constituunt
presbyterium atque unam familiam, cuius pater est Episcopus. Qui, ut ministeria
sacra inter sacerdotes suos aptius et aequius disponere valeat, necessaria
libertate gaudere debet in officiis vel beneficiis conferendis, suppressis
proinde iuribus seu privilegiis, quae eamdem libertatem quoquo modo coarctent.
Necessitudines Episcopum inter et sacerdotes
dioecesanos vinculis potissimum supernaturalis caritatis inniti debent, ita
quidem ut sacerdotum voluntatis consociatio cum Episcopi voluntate pastoralem
eorumdem actionem reddat uberiorem. Quare, ut animarum servitium magis magisque
promoveatur, Episcopus sacerdotes ad colloquium, commune quoque, de re
praesertim pastorali, vocare velit, non tantum data occasione, sed etiam,
quantum fieri possit, statis temporibus.
Praeterea, omnes sacerdotes dioecesani uniti
inter se sint ideoque boni spiritualis universae dioecesis sollicitudine
urgeantur; insuper, memores bona, quae occasione officii ecclesiastici sibi
comparant, cum munere sacro cohaerere, necessitatibus materialibus quoque
dioecesis, iuxta Episcopi ordinationem, pro viribus liberaliter subveniant.
29. Proximiores Episcopi cooperatores sunt illi
etiam sacerdotes, quibus munus pastorale aut apostolatus opera indolis
supraparoecialis [688] ab ipso committuntur, sive quoad determinatum dioecesis
territorium, sive quoad speciales fidelium coetus, sive quoad peculiare actionis
genus.
Eximiam quoque adiutricem operam praestant
sacerdotes, quibus ab Episcopo diversa munera apostolatus, sive in scholis sive
in aliis institutis aut associationibus, concreduntur. Etiam illi sacerdotes,
qui operibus supradioecesanis sunt addicti, cum praeclara apostolatus opera
exerceant, peculiari sollicitudini commendantur praesertim Episcopi in cuius
dioecesi commorantur.
30. Praecipua autem ratione Episcopi
cooperatores sunt parochi, quibus, tamquam pastoribus propriis, animarum cura
committitur in determinata dioecesis parte sub illius auctoritate.
1) In hac autem cura gerenda parochi, cum
suis adiutoribus ita munus docendi, sanctificandi et regendi adimpleant, ut
fideles atque communitates paroeciales, tum dioecesis tum totius Ecclesiae
universalis membra revera se sentiant. Quapropter cum aliis parochis
collaborent necnon cum sacerdotibus, qui munus pastorale in territorio
exercent (uti sunt e. g. Vicarii Foranei, Decani), vel operibus indolis
supraparoecialis sunt addicti, ut cura pastoralis in dioecesi unitate non
careat atque efficacior reddatur.
Praeterea cura animarum spiritu missionali
semper informetur, ita ut ad omnes in paroecia degentes, debito modo, se
extendat. Quodsi parochi quosdam personarum coetus attingere nequeant,
alios, etiam laicos, in proprium adiutorium vocent, qui sibi auxilium
praestent in iis quae ad apostolatum spectant.
Ad eamdem vero animarum curam efficaciorem
reddendam, vita communis sacerdotum, praesertim eidem paroeciae addictorum,
enixe commendatur, quae, dum actionem apostolicam fovet, caritatis et
unitatis exemplum fidelibus praebet.
2) In exsequendo munere magisterii,
parochorum est: verbum Dei praedicare omnibus christifidelibus, ut hi in
fide, spe et caritate radicati, in Christo crescant et communitas christiana
illud testimonium caritatis reddat, quod Dominus commendavit;[32]
itemque catechetica instructione fideles ad plenam mysterii salutis
cognitionem ducere, unicuique aetati accommodatam. Ad hanc autem
instructionem tradendam non solum religiosorum auxilium quaerant, sed etiam
laicorum cooperationem, erecta quoque Confraternitate Doctrinae Christianae.
In perficiendo opere sanctificationis,
curent parochi ut celebratio [689] Eucharistici Sacrificii centrum sit et
culmen totius vitae communitatis christianae; itemque adlaborent ut fideles
spirituali pabulo pascantur per devotam et frequentem Sacramentorum
receptionem atque per consciam et actuosam in Liturgia participationem.
Meminerint etiam parochi quam maxime sacramentum Poenitentiae ad vitam
christianam fovendam conferre; quare faciles se praebeant ad fidelium
confessiones audiendas, advocatis ad hoc, si opus fuerit, aliis etiam
sacerdotibus, qui varias linguas calleant.
In officio pastoris adimplendo, imprimis
curent parochi proprium gregem cognoscere. Cum autem omnium ovium sint
ministri, vitae christianae incrementum foveant tum in singulis fidelibus,
tum in familiis, tum in associationibus praesertim apostolatui addictis, tum
in universa communitate paroeciali. Domos igitur et scholas visitent, prout
pastorale munus id exigat; adulescentibus et iuvenibus studiose prospiciant;
pauperes et infirmos paterna caritate prosequantur; peculiarem denique curam
de opificibus habeant atque adlaborent ut fideles operibus apostolatus
auxilium praestent.
3) Vicarii paroeciales tamquam parochi
cooperatores, praestantem et actuosam operam quotidie impendunt in
ministerio pastorali sub parochi auctoritate exercendo. Quare inter parochum
eiusque vicarios fraterna habeatur conversatio, mutua caritas et reverentia
semper vigeat iidemque consiliis, auxilio et exemplo sese invicem adiuvent,
paroeciali curae concordi voluntate communique studio providentes.
31. In iudicio efformando de sacerdotis
idoneitate ad aliquam paroeciam regendam, Episcopus rationem habeat, non solum
de illius doctrina, sed etiam de pietate, zelo apostolico, ceterisque dotibus ac
qualitatibus, quae ad curam animarum rite exercendam requiruntur.
Praeterea cum muneris paroecialis tota ratio sit
bonum animarum, quo facilius et aptius Episcopus ad provisionem paroeciarum
procedere valeat, supprimantur, salvo iure Religiosorum, quaelibet iura
praesentationis, nominationis vel reservationis, necnon, ubi exsistat, lex
concursus, sive generalis sive particularis. Parochi vero in sua quisque
paroecia ea gaudeant stabilitate in officio, quam animarum bonum requirat.
Quare, abrogata distinctione inter parochos amovibiles et inamovibiles,
recognoscatur et simplicior reddatur modus procedendi in translatione et
amotione parochorum, quo Episcopus, servata quidem naturali et canonica
aequitate, aptius necessitatibus boni animarum providere possit.
Parochi autem, qui ob ingravescentem aetatem
aliamve gravem causam, ab officio rite et fructuose adimplendo impediuntur,
enixe rogantur ut sua ipsi sponte, aut ab Episcopo invitati, officii
renuntiationem faciant. Episcopus renuntiantibus congruam sustentationem
provideat.
32. Eadem denique salus animarum causa sit, qua
determinentur aut recognoscantur paroeciarum erectiones aut suppressiones,
aliaeve huiusmodi innovationes, quas quidem Episcopus propria auctoritate
peragere poterit.
4) Religiosi
33. Omnibus Religiosis, quibus in iis quae
sequuntur sodales accensentur ceterorum Institutorum consilia evangelica
profitentes, iuxta propriam cuiusque vocationem, officium incumbit impense
diligenterque adlaborandi ad aedificationem et incrementum totius mystici
Corporis Christi et in bonum Ecclesiarum particularium.
Hos vero fines promovere tenentur imprimis
oratione, poenitentiae operibus et propriae vitae exemplo, in quorum
aestimatione et studio ut iugiter crescant, Sacrosancta haec Synodus eos
magnopere hortatur. At, ratione habita indolis uniuscuiusque Religionis
propriae, ad externa quoque apostolatus opera impensius accedant.
34. Religiosi sacerdotes, qui in presbyteratus
officium consecrantur ut sint et ipsi providi cooperatores Ordinis episcopalis,
hodie adhuc maiori auxilio Episcopis esse valent, pro ingravescente animarum
necessitate. Ideo vera quadam ratione ad clerum dioecesis pertinere dicendi
sunt, quatenus in cura animarum atque apostolatus operibus exercendis partem
habent sub sacrorum Praesulum auctoritate. Etiam alii sodales, sive viri sint
sive mulieres, qui et ipsi peculiari ratione ad familiam dioecesanam pertinent,
magnum auxilium sacrae Hierarchiae afferunt, atque in dies, auctis apostolatus
necessitatibus, magis magisque afferre possunt ac debent.
35. Ad hoc autem ut apostolatus opera in
singulis dioecesibus concorditer semper exerceantur atque unitas dioecesanae
disciplinae sarta tecta servetur, haec principia fundamentalia statuuntur:
1) Episcopos, utpote Apostolorum
successores, Religiosi omnes devoto semper obsequio ac reverentia
prosequantur. Praeterea quoties ad apostolatus opera legitime vocantur ita
munia sua exercere tenentur ut Episcopis auxiliatores adsint et subsint.[33]
Quin immo Religiosi Episcoporum postulationibus votisque prompte ac
fideliter obsecundent ut ampliores partes in salutis humanae ministerium
suscipiant, salva Instituti indole et secundum Constitutiones, quae, si
necesse sit, ad hunc finem accommodentur, inspectis huius Decreti Concilii
principiis. Praesertim, attentis urgentibus animarum necessitatibus atque
cleri dioecesani penuria, Instituta religiosa, quae vitae mere
contemplativae non addicuntur, ab Episcopis advocari possunt ut in variis
ministeriis pastoralibus operam adiutricem impendant, inspecta tamen propria
cuiusque Instituti indole; quam operam ut praestent, in paroeciis quoque
suscipiendis etiam ad tempus, Superiores pro viribus faveant.
2) Religiosi autem, in externum apostolatum
immissi, spiritu religionis propriae imbuti sint, atque fideles permaneant
regulari observantiae et subiectioni erga proprios Superiores; quam
obligationem ipsi Episcopi urgere ne omittant.
3) Exemptio, qua Religiosi ad Summum
Pontificem vel ad aliam ecclesiasticam Auctoritatem advocantur et ab
Episcoporum iurisdictione subducuntur, ordinem Institutorum internum
potissimum respicit, quo melius in iisdem omnia sint inter se apta et
connexa atque incremento et perfectioni religiosae conversationis
consulatur;[34] necnon ut de
illis disponere possit Summus Pontifex in bonum Ecclesiae universae,[35]
alia vero competens Auctoritas in bonum Ecclesiarum propriae iurisdictionis.
Haec autem exemptio non impedit quominus Religiosi in singulis dioecesibus
Episcoporum iurisdictioni subsint ad normam iuris, prout horum pastorale
munus perfungendum et animarum rite ordinanda curatio requirunt.[36]
4) Omnes Religiosi, exempti et non exempti,
Ordinariorum locorum potestati subsunt in iis quae ad publicum exercitium
cultus divini, salva quidem Rituum diversitate, ad curam animarum, ad sacram
praedicationem populo tradendam, ad christifidelium, praesertim puerorum,
religiosam et moralem educationem, catecheticam institutionem et liturgicam
efformationem atque ad status clericalis decorem spectant necnon ad varia
opera in iis quae sacri apostolatus exercitium respiciunt. Religiosorum
quoque scholae catholicae Ordinariis locorum subsunt ad earum generalem
ordinationem et vigilantiam quod attinet, firmo tamen iure Religiosorum
quoad earumdem moderamen. Pariter Religiosi tenentur servare ea omnia quae
Episcoporum Concilia aut Conferentiae ab omnibus servanda legitime
edixerint.
5) Inter varia Instituta religiosa atque
inter eadem et clerum dioecesanum, ordinata foveatur cooperatio. Arcta
insuper habeatur omnium operum et actionum apostolicarum coordinatio, quae
maxime pendet a supernaturali animorum et mentium habitu, in caritate
radicato et fundato. Hanc autem coordinationem curare Apostolicae Sedi
competit pro universa Ecclesia; sacris vero Pastoribus in sua cuiusque
dioecesi; Patriarchalibus demum Synodis et Episcoporum Conferentiis in
proprio territorio.
Episcopi vel Episcoporum Conferentiae et
Superiores religiosi vel Conferentiae Superiorum Maiorum, pro operibus
apostolatus quae a Religiosis exercentur, praeviis consiliis mutuo inter se
collatis procedere velint.
6) Ad fovendas concorditer et fructuose
mutuas relationes inter Episcopos et Religiosos, statis temporibus et
quoties id opportunum videbitur, Episcopi et Superiores religiosi convenire
velint ad negotia tractanda, quae universim ad apostolatum in territorio
pertinent.
CAPUT III
De Episcopis in commune
plurium Ecclesiarum bonum cooperantibus
I. Synodi, Concilia et praesertim
Episcoporum Conferentiae
36. Inde a prioribus Ecclesiae saeculis
Episcopi, peculiaribus quidem Ecclesiis praepositi, communione fraternae
caritatis atque studio permoti universalis missionis Apostolis traditae, vires
ac voluntates suas consociaverunt ad bonum tum commune tum singularum
Ecclesiarum provehendum. Hac ratione sive Synodi, sive Concilia provincialia,
sive demum Concilia plenaria constituta fuerunt in quibus Episcopi aequalem pro
variis Ecclesiis statuerunt rationem servandam tum in fidei veritatibus docendis
tum in disciplina ecclesiastica ordinanda.
Exoptat haec Sancta Oecumenica Synodus ut
veneranda Synodorum et Conciliorum instituta novo vigeant robore, quo aptius et
efficacius fidei incremento disciplinaeque conservationi in variis Ecclesiis,
pro temporum adiunctis, provideatur.
37. Hodiernis potissimum temporibus Episcopi
haud raro munus suum apte ac fructuose adimplere non valent nisi cum aliis
Episcopis arctiorem in dies suam concordem atque coniunctiorem operam efficiant.
Cum autem Episcoporum Conferentiae -pluribus in nationibus iam constitutae-
praeclara ediderint uberioris apostolatus argumenta, Sacrosancta haec Synodus
summopere expedire censet, ut ubique terrarum eiusdem nationis seu regionis
Episcopi in unum coetum confluant, statis temporibus simul convenientes, ut
communicatis prudentiae et experientiae luminibus, collatisque consiliis sancta
fiat ad commune Ecclesiarum bonum virium conspiratio. Propterea de Episcoporum
Conferentiis haec quae sequuntur statuit.
38.
1) Est Episcoporum Conferentia veluti coetus
in quo sacrorum Antistites cuiusdam nationis vel territorii munus suum
pastorale coniunctim exercent ad maius bonum, quod hominibus praebet
Ecclesia, provehendum, praesertim per apostolatus formas et rationes
occurrentibus aetatis adiunctis apte compositas.
2) Omnes Ordinarii locorum cuiuscumque
ritus, Vicariis Generalibus exceptis, Coadiutores, Auxiliares aliique
Episcopi titulares peculiari munere vel ab Apostolica Sede vel ab
Episcoporum Conferentiis demandato fungentes ad Episcoporum Conferentiam
pertinent. Ceteri Episcopi titulares necnon, ob singulare quod obeunt in
territorio officium, Legati Romani Pontificis non sunt de iure membra
Conferentiae.
Ordinariis locorum necnon Coadiutoribus
competit suffragium deliberativum. Auxiliaribus aliisque Episcopis, quibus
ius est Conferentiae interesse, suffragium deliberativum aut consultivum
decernent statuta Conferentiae.
3) Quaelibet Conferentia Episcoporum sua
conficiat statuta, ab Apostolica Sede recognoscenda, in quibus -praeter alia
media- officia provideantur quae fini consequendo efficacius consulant, e.
g. Consilium permanens Episcoporum, Commissiones Episcopales, Secretariatus
Generalis.
4) Decisiones Conferentiae Episcoporum,
dummodo legitime et per duas saltem ex tribus partibus suffragiorum
Praesulum, qui voto deliberativo fruentes ad Conferentiam pertinent,
prolatae fuerint et ab Apostolica Sede recognitae, vim habeant iuridice
obligandi in casibus dumtaxat in quibus aut ius commune id praescripserit
aut peculiare Apostolicae Sedis mandatum, motu proprio aut ad petitionem
ipsius Conferentiae datum, id statuerit.
5) Ubi peculiaria adiuncta id postulent,
Episcopi plurium nationum, Apostolica Sede approbante, unam poterunt
Conferentiam constituere.
Foveantur insuper relationes inter
Conferentias Episcopales diversarum nationum ad maius bonum promovendum ac
tuendum.
6) Enixe commendatur ut Praesules
Orientalium Ecclesiarum, in disciplina propriae Ecclesiae in Synodis
promovenda et ad opera in bonum religionis efficacius fovenda, rationem
etiam habeant boni communis totius territorii, ubi plures Ecclesiae
diversorum rituum exstant, consiliis in conventibus interritualibus
collatis, iuxta normas a competenti Auctoritate statuendas.
II. Provinciarum ecclesiasticarum
circumscriptio et regionum ecclesiasticarum erectio
39. Animarum bonum non dioecesium tantum sed
provinciarum quoque ecclesiasticarum aptam expostulat circumscriptionem, immo et
regionum ecclesiasticarum suadet erectionem, ita ut apostolatus necessitatibus
iuxta socialia et localia adiuncta melius provideatur, atque faciliores
fructuosioresque reddantur Episcoporum relationes sive inter se sive cum
Metropolitis et cum ceteris eiusdem nationis Episcopis, necnon et Episcoporum
cum civilibus Auctoritatibus.
40. Itaque, ad memoratos fines consequendos,
Sacrosancta Synodus haec statuenda decernit:
1) Provinciarum ecclesiasticarum
circumscriptiones opportune recognoscantur et iura ac privilegia
Metropolitarum novis aptisque normis definiantur.
2) Pro regula habeatur ut omnes dioeceses
aliaeque territoriales circumscriptiones quae iure dioecesibus aequiparantur
alicui provinciae ecclesiasticae adscribantur. Proinde dioeceses quae nunc
Apostolicae Sedi immediate sint subiectae quaeque nulli alii uniantur, aut
in novam provinciam ecclesiasticam, si id fieri possit, sunt simul
componendae aut illi provinciae aggregandae, quae vicinior seu opportunior
sit, et iuri metropolitico Archiepiscopi sunt subiciendae ad normam iuris
communis.
3) Ubi utilitas id suadet, provinciae
ecclesiasticae in regiones ecclesiasticas componantur, quarum ordinatio iure
est statuenda.
41. Expedit ut competentes Episcoporum
Conferentiae quaestionem de huiusmodi provinciarum circumscriptione aut regionum
erectione examini subiciant, iuxta normas iam de dioecesium circumscriptione in
nn. 23 et 24 statutas, et consilia ac vota sua Apostolicae Sedi proponant.
III. Episcopi munere interdioecesano
fungentes
42. Cum necessitates pastorales magis magisque
requirant ut quaedam pastoralia munia concorditer regantur et promoveantur,
expedit ut in servitium omnium vel plurium dioecesium alicuius determinatae
regionis aut nationis nonnulla constituantur officia, quae etiam Episcopis
committi possunt.
Commendat autem Sancta Synodus ut inter
Praelatos seu Episcopos, his muneribus perfungentes, et Episcopos dioecesanos
atque Conferentias Episcopales fraterna semper vigeat communio et animorum in
sollicitudine pastorali conspiratio, cuius rationes etiam iure communi
definiantur oportet.
43. Cum spirituali militum curae, ob peculiares
eorumdem vitae condiciones, eximia debeatur sollicitudo, in unaquaque natione
erigatur, pro viribus, Vicariatus Castrensis. Tum Vicarius tum cappellani in
concordi cum Episcopis dioecesanis cooperatione huic difficili operi impense se
devoveant.[37]
Quare Episcopi dioecesani Vicario Castrensi
concedant numero sufficienti sacerdotes huic gravi muneri aptos simulque faveant
inceptis ad bonum spirituale militum provehendum.[38]
Mandatum generale
44. Decernit Sacrosancta Synodus, ut in
recognoscendo Codice Iuris Canonici aptae definiantur leges, ad normam
principiorum quae in hoc Decreto statuuntur, perpensis etiam animadversionibus
quae vel a Commissionibus vel a Patribus Conciliaribus prolatae sunt.
Decernit insuper Sancta Synodus ut Directoria
generalia de cura animarum conficiantur in usum tum Episcoporum tum parochorum,
ut certae ipsis praebeantur rationes ad proprium munus pastorale facilius
aptiusque obeundum.
Conficiantur etiam tum speciale Directorium de
cura pastorali peculiarium fidelium coetuum pro diversis singularum nationum vel
regionum adiuntis, tum Directorium de catechetica populi christiani
institutione, in quo agatur de fundamentalibus eiusdem institutionis principiis
et ordinatione deque elaboratione librorum ad rem pertinentium. In iis vero
Directoriis conficiendis ratio item habeatur animadversionum quae sive a
Commissionibus sive a Patribus Conciliaribus exhibitae sunt.
Haec omnia et singula quae in
hoc Decreto edicta sunt, placuerunt Sacrosancti Concilii Patribus. Et Nos,
Apostolica a Christo Nobis tradita potestate, illa, una cum Venerabilibus
Patribus, in Spiritu Sancto approbamus, decernimus ac statuimus et quae ita
synodaliter statuta sunt ad Dei gloriam promulgari iubemus.
Romae, apud S. Petrum die XXVIII mensis
octobris anno MCMLXV.
Ego PAULUS Catholicae Ecclesiae
Episcopus
† Ego EUGENIUS Episcopus Ostiensis ac Portuensis
et S. Rufinae Cardinalis TISSERANT, Sacri Collegii Decanus.
† Ego IOSEPHUS Episcopus Albanensis Cardinalis
PIZZARDO.
† Ego BENEDICTUS Episcopus Praenestinus
Cardinalis Aloisi MASELLA.
† Ego FERDINANDUS Episcopus tit. Veliternus
Cardinalis CENTO.
† Ego HAMLETUS IOANNES Episcopus tit. Tusculanus
Cardinalis CICOGNANI.
† Ego IOSEPHUS Episcopus tit. Sabinensis et
Mandelensis Cardinalis FERRETTO.
† Ego IGNATIUS GABRIEL Cardinalis TAPPOUNI,
Patriarcha Antiochenus Syrorum.
† Ego MAXIMUS IV Cardinalis SAIGH, Patriarcha
Antiochenus Melkitarum.
† Ego PAULUS PETRUS Cardinalis MEOUCHI,
Patriarcha Antiochenus Maronitarum.
† Ego STEPHANUS I Cardinalis SIDAROUSS,
Patriarcha Alexandrinus Coptorum.
† Ego EMMANUEL titulo Ss. Marcellini et Petri
Presbyter Cardinalis GONÇALVES CEREJEIRA, Patriarcha Lisbonensis.
† Ego ACHILLES titulo S. Sixti Presbyter
Cardinalis LIÉNART, Episcopus Insulensis.
Ego IACOBUS ALOISIUS titulo S. Laurentii in
Damaso Presbyter Cardinalis COPELLO, S. R. E. Cancellarius.
Ego GREGORIUS PETRUS titulo S. Bartholomaei in
Insula Presbyter Cardinalis AGAGIANIAN.
† Ego NORMANNUS THOMAS titulo Ss. Quattuor
Coronatorum Presbyter Cardinalis GILROY, Archiepiscopus Sydneyensis.
† Ego FRANCISCUS titulo Ss. Ioannis et Pauli
Presbyter Cardinalis SPELLMAN, Archiepiscopus Neo-Eboracensis.
† Ego IACOBUS titulo Ss. Bonifacii et Alexii
Presbyter Cardinalis DE BARROS CÂMARA, Archiepiscopus S. Sebastiani Fluminis
Ianuarii.
† Ego IOSEPHUS titulo S. Ioannis ante Portam
Latinam Presbyter Cardinalis FRINGS, Archiepiscopus Coloniensis.
† Ego ERNESTUS titulo S. Sabinae Presbyter
Cardinalis RUFFINI, Archiepiscopus Panormitanus.
† Ego IULIUS titulo S. Mariae Scalaris Presbyter
Cardinalis DÖPFNER, Archiepiscopus Monacensis et Frisingensis.
Ego PAULUS titulo S. Andreae Apostoli de Hortis
Presbyter Cardinalis MARELLA.
Ego GUSTAVUS titulo S. Hieronymi Illyricorum
Presbyter Cardinalis TESTA.
Ego ALOISIUS titulo S. Andreae de Valle
Presbyter Cardinalis TRAGLIA.
† Ego PETRUS TATSUO titulo S. Antonii Patavini
de Urbe Presbyter Cardinalis DOI, Archiepiscopus Tokiensis.
† Ego IOSEPHUS titulo S. Ioannis Baptistae
Florentinorum Presbyter Cardinalis LEFEBVRE, Archiepiscopus Bituricensis.
† Ego BERNARDUS titulo S. Ioachimi Presbyter
Cardinalis ALFRINK, Archiepiscopus Ultraiectensis.
† Ego RUFINUS I. titulo S. Mariae ad Montes
Presbyter Cardinalis SANTOS, Archiepiscopus Manilensis.
† Ego LAUREANUS titulo S. Francisci Assisiensis
ad Ripam Maiorem Presbyter Cardinalis RUGAMBWA, Episcopus Bukobaënsis.
† Ego IOSEPHUS tituli Ssmi Redemptoris et S.
Alfonsi in Exquiliis Presbyter Cardinalis RITTER, Archiepiscopus S. Ludovici.
† Ego IOSEPHUS HUMBERTUS titulo Ss. Andreae et
Gregorii ad Clivum Scauri Presbyter Cardinalis QUINTERO, Archiepiscopus
Caracensis.
Ego IOSEPHUS titulo S. Priscae Presbyter
Cardinalis DA COSTA NUNES.
Ego HILDEBRANDUS titulo S. Sebastiani ad
Catacumbas Presbyter Cardinalis ANTONIUTTI.
Ego EPHRAEM titulo S. Crucis in Hierusalem
Presbyter Cardinalis FORNI.
† Ego IOANNES titulo S. Mariae de Aracoeli
Presbyter Cardinalis LANDAZURI RICKETTS, Archiepiscopus Limanus, Primas
Peruviae.
† Ego RADULFUS titulo S. Bernardi ad Thermas
Presbyter Cardinalis SILVA HENRIQUEZ, Archiepiscopus S. Iacobi in Chile.
† Ego LEO IOSEPHUS titulo S. Petri ad Vincula
Presbyter Cardinalis SUENENS, Archiepiscopus Mechliniensis-Bruxellensis.
† Ego ANGELUS titulo Sacri Cordis Beatae Mariae
Virginis ad forum Euclidis Presbyter Cardinalis HERRERA, Episcopus Malacitanus.
Ego ALAPHRIDUS S. Mariae in Domnica
Protodiaconus Cardinalis OTTAVIANI.
Ego FRANCISCUS S. Mariae in Cosmedin Diaconus
Cardinalis ROBERTI.
Ego ARCADIUS SS. Blasii et Caroli ad Catinarios
Diaconus Cardinalis LARRAONA.
Ego FRANCISCUS SS. Cosmae et Damiani Diaconus
Cardinalis MORANO
Ego GUILLELMUS THEODORUS S. Theodori in Palatio
Diaconus Cardinalis HEARD.
Ego AUGUSTINUS S. Sabae Diaconus Cardinalis BEA.
Ego FRATER MICHAEL S. Pauli Apostoli in Arenula
Diaconus Cardinalis BROWNE.
Ego IOACHIM ANSELMUS S. Apollinaris Diaconus
Cardinalis ALBAREDA.
Ego FRIDERICUS S. Ioannis Bosco in via Tusculana
Diaconus Cardinalis CALLORI DI VIGNALE.
Ego IOSEPHUS S. Michaëlis Archangeli Diaconus
Cardinalis CARDIJN.
Ego CAROLUS S. Mariae in Porticu Diaconus
Cardinalis JOURNET.
† Ego ALBERTUS GORI, Patriarcha Hierosolymitanus
Latinorum.
† Ego IGNATIUS PETRUS XVI BATANIAN, Patriarcha
Ciliciae Armenorum.
† Ego IOSEPHUS VIEIRA ALVERNAZ, Patriarcha
Indiarum Orientalium.
† Ego IOANNES CAROLUS MCQUAID, Archiepiscopus
Dublinensis, Primas Hiberniae.
† Ego ANDREAS ROHRACHER, Archiepiscopus
Salisburgensis, Primas Germaniae.
† Ego DEMETRIUS MOSCATO, Archiepiscopus Primas
Salernitanus et Administrator Perpetuus Acernensis.
† Ego HUGO CAMOZZO, Archiepiscopus Pisanus et
Primas Sardiniae et Corsicae.
† Ego ALEXANDER TOKI , Archiepiscopus
Antibarensis, Primas Serbiae.
[1]
Cf. Mt. 1, 21.
[2] Cf. Io. 20, 21.
[3] Cf. CONC. VAT. I, Const. dogm.
I, de Ecclesia Christi, Pastor aeternus, cap. 3, DENZ 828 (3061).
[4] Cf. CONC. VAT. I, Const. dogm.
I, de Ecclesia Christi, Prooem., DENZ. 821 (3050).
[5] Cf. CONC. VAT. II, Const.
dogm. de Ecclesia,
Lumen Gentium, cap. III, nn. 21, 24, 25: AAS 57 (1965), pp. 24-25,
29-31.
[6] Cf. CONC VAT. II, Const. dogm.
de Ecclesia,
Lumen Gentium, cap. III, n. 21: AAS 57 (1965), pp. 24-25.
[7] Cf. IOANNES XXIII, Const.
Apost.
Humanae salutis, 25 dec. 1961: AAS 54 (1962), p. 6.
[8] Cf. CONC. VAT. II, Const.
dogm. de Ecclesia,
Lumen Gentium, cap. III, n. 22: AAS 57 (1965), pp. 25-27.
[9] CONC. VAT. II, Const. dogm.
de Ecclesia, ibid.
[10] CONC. VAT. II, Const. dogm.
de Ecclesia, ibid.
[11] CONC. VAT. II, Const. dogm.
de Ecclesia, ibid.
[12] Cf. PAULUS VI,
Motu proprio Apostolica Sollicitudo, 15 sept. 1965: AAS 57 (1965),
pp. 775-780.
[13] Cf. CONC. VAT II, Const.
dogm. de Ecclesia, cap. III, n. 23: AAS 57 (1965), pp. 27-28.
[14] Cf. PIUS XII, Litt. Encycl.
Fidei donum, 21 apr. 1957: AAS 49 (1957), p. 237; cf. etiam:
BENEDICTUS XV, Epist. AP. Maximum illud, 30 nov 1919; AAS 11 (1919),
p. 440; PIUS XI, Litt. Encycl. Rerum Ecclesiae, 28 febr. 1926: AAS 18
(1926), p. 68 ss.
[15] Cf. PAULUS VI, Allocutio
ad Em.mos Patres Cardinales, Exc.mos Praesules, Rev.mos Praelatos ceterosque
Romanae Curiae Officiales, 21 sept. 1963: AAS 55 (1963), p. 793 ss.
[16] Cf. CONC. VAT. II, Decr.
de Ecclesiis Orientalibus Catholicis,
Orientalium Ecclesiarum, nn. 7-11: AAS 57 (1965), pp. 79-80.
[17] Cf. CONC. TRID., Sess. V,
Decr. de reform., c. 2, MANSI 33, 30; Sess. XXIV, Decr. de reform.,
c. 4, MANSI 33, 159; CONC. VAT. II, Const. dogm. de Ecclesia,
Lumen Gentium, cap. III, n. 25: AAS 57 (1965), p. 29 ss.
[18] Cf. CONC. VAT. II, Const.
dogm. de Ecclesia,
Lumen Gentium, cap. III, n. 25: AAS 57 (1965), pp. 29-31.
[19] Cf. IOANNES XXIII, Litt.
Encycl.
Pacem in terris, 11 apr. 1963, passim: AAS 55 (1963), pp. 257-304.
[20] Cf. PAULUS VI, Litt.
Encycl.
Ecclesiam Suam, 6 aug. 1964: AAS 56 (1964), p. 639.
[21] Cf. PAULUS VI, Litt.
Encycl.
Ecclesiam Suam, 6 aug. 1964: AAS 56 (1964), pp. 644-645.
[22] Cf. CONC. VAT. II, Decr.
de instrumentis communicationis socialis,
Inter mirifica, AAS 56 (1964), pp. 145-153.
[23] Cf. CONC. VAT, II, Const.
de Sacra Liturgia,
Sacrosanctum Concilium, AAS 56 (1964), p. 97 ss.; PAULUS VI, motu
proprio
Sacram Liturgiam, 25 ian. 1964: AAS 56 (1964), p. 139 ss.
[24] Cf. PIUS XII, Litt. Encycl.
Mediator Dei, 20 nov. 1947: AAS 39 (1947), p. 521 ss.; PAULUS VI, Litt.
Encycl.
Mysterium Fidei, 3 sep. 1965: AAS 57 (1965), pp. 753-774.
[25] Cf. Act. 1, 14 et
2, 46.
[26] Cf. CONC. VAT. II, Const.
dogm. de Ecclesia,
Lumen Gentium, cap. VI, n. 44-45: AAS 57 (1965), pp. 50-52.
[27] Cf. Lc. 22, 26-27.
[28] Cf. Io. 15, 15.
[29] Cf. CONC. VAT. II, Decr.
de Oecumenismo,
Unitatis redintegratio, AAS 57 (1965), pp. 90-107.
[30] Cf. S. PIUS X, Motu
Proprio Iampridem, 19 mart. 1914: AAS 6 (1914), p. 173 ss.; Pius XII,
Const. Ap. Exsul Familia, 1 aug. 1952: AAS 44(1952), p.649 ss.; Leges Operis
Apostolatus Maris, auctoritate Pii XII conditae, 21 nov. 1957: AAS 50
(1958), pp. 375-383.
[31] Cf. CONC. VAT. II, Decr.
de Ecclesiis Orientalibus Catholicis, Orientalium Ecclesiarum, n. 4:
AAS 57 (1965), p. 77.
[32] Cf. Io. 13, 35.
[33] Cf. PIUS XII, Allocutio, 8
dec. 1950: AAS 43 (1951), p. 28; PAULUS VI,
Allocutio, 23 maii 1964: AAS 56 (1964), p. 571.
[34] Cf. LEO XIII, Const. Ap.
Romanos Pontifices, 8 maii 1881: Acta Leonis XIII, vol. II (1882), p.
234 ss.
[35] Cf. PAULUS VI,
Allocutio, 23 maii 1964: AAS 56 ( 1964), pp. 570-571.
[36] Cf. PIUS XII, Allocutio, 8
dec. 1950: 1. c.
[37] Cf. S. C. CONSISTORIALIS:
Instructio de Vicariis Castrensibus, 23 apr. 1951: AAS 43 (1951), pp.
562-565; Formula servanda in relatione de statu Vicariatus Castrensis
conficienda, 20 oct. 1956: AAS 49 (1957), pp. 150-163; Decr. De
Sacrorum Liminum Visitatione a Vicariis Castrensibus peragenda, 28 febr.
1959: AAS 51 (1959), pp. 272-74; Decr. Facultas audiendi confessiones
militum Cappellanis extenditur, 27 nov. 1960: AAS 53 (1961), pp. 49-50.
Cf. etiam S. C. DE RELIGIOSIS: Instructio de Cappellanis militum
religiosis, 2 febr. 1955: AAS 47 (1955), pp. 93-97.
[38] Cf. S. C. CONSISTORIALIS:
Epistula ad Em.mos PP. DD. Cardinales atque Exc.mos PP. DD.
Archiepiscopos, Episcopos ceterosque Ordinarios Hispanicae Ditionis, 21
iun. 1951: AAS 43 (1951), p. 566.
|